Westlanders en Hagenaars moeten in de toekomst beter door kunnen rijden op de Wippolderlaan (de N211), want de verbreding van deze drukke provinciale weg langs Wateringen, tussen de A4 en de Erasmusweg in Den Haag, gaat door. De Westlandse gemeenteraad heeft er woensdagavond 2,1 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Daarmee is het financiële gat van 25 miljoen euro waarmee de provincie Zuid-Holland kampt gedicht.
Fred Vermeer 26-01-23, 07:00 Laatste update: 07:12
Dat neemt echter niet weg dat de rotonde op de kruising Zwethlaan/Veilingroute, die vlakbij de Wippolderlaan ligt, ook moet worden aangepakt. Anders ontstaat daar een groot probleem als de Wippolderlaan wordt verbreed, zo waarschuwde een flink deel van de gemeenteraad. ,,Die rotonde moet vergroot worden voordat de verbreding van de Wippolderlaan is afgerond”, drukte CDA-raadslid Dennis Chafiâ verkeerswethouder Pieter Varekamp (VVD) op het hart.
Turborotonde
Chafiâ diende in zijn laatste raadsvergadering voordat hij het stokje doorgeeft aan zijn fractievoorzitter Jenny Vermeer een motie in om Varekamp aan te sporen zich bij de provincie sterk te maken voor aanpak van het knelpunt in de Zwethlaan. De wethouder had namens het college de provincie al toegezegd een bedrag van 2,1 miljoen euro, eigenlijk bestemd om een turborotonde en een fietstunnel te realiseren op de kruising Zwethlaan/Veilingroute, te gebruiken om het financiële gat te dichten dat is ontstaan bij de verbreding van de Wippolderlaan.
Alleen Westland Verstandig en LPF Westland steunden de motie van het CDA niet, maar die haalde dus toch een meerderheid. Het voorstel om 2,1 miljoen euro aan de provincie te ‘geven’ kreeg alleen de handen van Westland Verstandig niet op elkaar, dus ook dat gaat gebeuren.
Maart 2024
Een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland zei eerder al dat de aanbesteding voor het werk aan de Wippolderlaan, die nu ‘on hold’ staat, in maart wordt hervat. ,,In april kunnen we het werk dan gunnen. Afhankelijk van de procedure bij de Raad van State is de omgevingsvergunning in maart 2024 onherroepelijk. Dan kunnen we direct starten.”
Het project ‘verbreding Wippolderlaan’, de drukste provinciale weg van Nederland, is de afgelopen jaren in financiële zin gruwelijk uit de hand gelopen. Het plan voor aanpak van deze drukke weg dateert al van tien jaar geleden. Drie jaar later trok de provincie een bedrag van 43 miljoen euro uit voor de uitvoering. Maar op aandringen van omwonenden rolde er in 2018 een andere variant uit de bus, met een verdiepte kruising bij de Veilingroute.
Kostenstijgingen
De kosten waren toen al opgelopen naar ruim 71 miljoen euro. De Westlandse gemeenteraad stelde destijds ook al 7,6 miljoen euro beschikbaar voor het project. Door allerlei kostenstijgingen kost de hele uitvoering inmiddels al 108 miljoen euro en daarvoor kampte de provincie met een tekort van 25 miljoen euro. 13 miljoen daarvan fikst Zuid-Holland zelf, maar 12 miljoen euro moet komen van geld dat eigenlijk voor andere projecten beschikbaar is. Zoals dus de aanpak van de rotonde bij de Zwethlaan, tenzij daar in navolging van de motie extra geld voor wordt gevonden.
De provincie haalt nu een bedrag van 8,5 miljoen euro voor de Wippolderlaan uit het potje voor andere plannen in de komende jaren. In dat zogenoemde potje Gebiedsuitwerking 3.0 zit dan nog 7,7 miljoen euro. Dat betekent dat bepaalde dingen in de periode van 2025 tot 2040 niet gedaan kunnen worden, tenzij daar weer nieuw geld voor wordt gevonden.
Volgens de Westlandse wethouder Varekamp gaan Westlanders daar in de jaren van 2025 tot 2030 nog niks van merken. Dat betekent dat bijvoorbeeld de zogenoemde metropolitane (hoogwaardige) fietsroutes van Westland naar Delft en Rijswijk gewoon worden aangelegd. Het overgebleven budget is daarvoor nog toereikend, aldus Varekamp.