Bij de onthulling van het ruiterstandbeeld ‘John Wayne’ aan de Hoge Veldse kop van de Laan van Wateringse Veld verscheen ook de novelle ‘Het wonder van Wateringse Veld’ welke huis-aanhuis in de wijk verspreid werd. Zowel het standbeeld als de novelle zijn van de hand van de Rotterdamse kunstenaar Q.S. Serafijn. Deze producties zijn in opdracht van Stroom vervaardigd.
In de novelle ‘Het wonder van Wateringse Veld’ beschrijft Serafijn op pagina 75 de presentatie van het ruiterstandbeeld aan de kunstcommissie: “Hoe transformeer je actualiteit in geschiedschrijving? Door middel van symboliek en welk symbool is in staat om het verleden in het heden te transformeren? Het ruiterstandbeeld! … Zag u ooit een paard achteruitlopen? Nee het paard wil voorwaarts, het wil op de horizon af. Hoge sokkels, lage sokkels, grote ruiters, kleine ruiters. Altijd komen ruiter en paard, symbiose van mens en dier, uit de geschiedenis gestapt om te stollen in het brons of aluminium van het heden. De ruiter is voortdurend op weg naar de toekomst. Niemand weet wat de toekomst brengt.”
Op het scherm verschijnt een portret van John Wayne. “De laatste maanden wordt het Wateringse Veld belaagd door tekstuele inventies van ene John Wayne. Alsof de duivel er mee speelt, wordt de wijk overvallen door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het regent tomaten, er duiken dode hengsten op en er waart een onbekend virus door de lichamen van Wateringse mannen. Ook worden korte tijd enkele inwoners vermist. Hoewel ik vermoed dat er geen enkel verband bestaat tussen het een en ander, is het opvallend want geheel niet voor de hand liggend, dat John Wayne Wateringse Veld als uitverkoren bestempelt.” …… “Hoe dan ook, de ruiter in mijn voorstel is een ziener. Zieners zijn blind en dat is precies de reden waarom ze de toekomst voorzien. Het spektakel van de actualiteit verblindt hen niet. Zowel ruiter als paard zijn in mijn voorstel geblinddoekt. Wayne heeft een emmer op zijn hoofd, het paard een doek voor zijn ogen geknoopt. De revolver van John Wayne is uit de holster verwijderd en vervangen door een boeket bloemen. In zijn linkerhand draagt Wayne een plastic draagtas met onbekende inhoud. Tussen de benen van het paard op de sokkel rust een reuzentomaat. Onder aan de buik van de hengst is aan de zadelriem John’s hoed bevestigd, als herinnering aan de cowboy Wayne. De locatie is in overleg met de landschapsarchitect bepaald. Ruiter en paard kijken over de zichtlijn van de Laan van Wateringse Veld naar het noorden, naar de laatste uitbreiding van de wijk, naar de toekomst.”
Het ruiterstandbeeld John Wayne is gebaseerd op een polyester beeld van John Wayne te paard afkomstig uit de Filipijnen. Serafijn kocht het polyester ruiterstandbeeld aan en liet het naar Nederland transporteren. Daar diende het als basis voor het te gieten aluminium beeld. Beeldend kunstenaar Gijs Assmann begeleidde het giet- en productieproces. In een tweetal sessies muteerden Serafijn & Assmann het originele beeld tot de versie die de basis vormde voor het definitieve aluminium ruiterstandbeeld dat sinds september 2010 aan de Laan van Wateringse Veld in de Vinexlocatie Wateringse Veld staat opgesteld.
Ruiter en paard zijn in Origgio, bij Milaan, door Fusioni d’Arte 3V gegoten. In een loods in Vlaardingen werden de laatste details door De Smelterij uit Veen afgewerkt. Het beeld is, inclusief de ovale sokkel van terrazzo-beton, vier meter hoog. In de avonduren wordt de ruiter als een monument uitgelicht. Als contrapunt bij het beeld schreef Serafijn de novelle ‘Het wonder van Wateringse Veld’.
In eerste instantie was het de bedoeling van Stroom (in opdracht van de HTM) om een kunstwerk te maken dat een relatie had met het openbaar vervoer. Serafijn wilde daarbij gebruik maken van de digitale technieken voor o.a. dynamische reizigersinformatie. Vanwege interne problemen bij de HTM kon dat werk toen niet gerealiseerd worden.
Actueel
23 oktober 2019: Emmer van standbeeld in Wateringse Veld gejat.
Het levensgrote standbeeld van de grootste Western-held John Wayne in de Haagse wijk Wateringse Veld is op een opmerkelijke manier bestolen. John Wayne zat namelijk op zijn geblinddoekte paard met een emmer op zijn hoofd, maar die emmer is eraf gehaald. ‘We denken aan een studentengrap of een kwajongensstreek’, zegt Vincent de Boer van Kunstcentrum Stroom. Link naar artikel van Omroep West