Een knelpunt is het openbaar vervoer. De reistijd vanuit het Wateringse Veld naar de binnenstad is te lang. Het Bewonersplatform pleit ervoor om de eindpunten van lijn 16 en lijn 9 om te draaien. Daardoor is de reistijd vanuit het Wateringse Veld naar de binnenstad 8 minuten korter waardoor meer mensen gebruik gaan maken van de tram in plaats van de auto. Daarnaast mist er een halte aan de Laan van Wateringse Veld, tussen het Oosteinde en de Erasmusweg. Het Bewonersplaform heeft op 8 juli 2021 ingesproken bij de commissie Leefomgeving waar tramlijn 16 geagendeerd stond. Het inspreken had effect, 5 partijen refereerde tijdens de vergadering aan het Wateringse Veld, wethouder Van Asten zegde toe met het Bewonersplatform Wateringse Veld in gesprek te gaan. Helaas is hier geen vervolg aan gegeven. Daarom heeft de werkgroep Verkeer in november 2021 de wethouder nogmaals gevraagd om een gesprek. Ook hier is geen reactie op gekomen.
D’66 heeft op 24 september 2021 schriftelijke vragen gesteld, onder andere over het openbaar vervoer in het Wateringse Veld:
Is het college bereid om – al dan niet in samenspraak met MRDH – eerder gemaakte plannen
over het omdraaien van de trajecten van lijn 9 en 16 vanaf de Leggelostraat uit te voeren? Zo ja,
op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Om het OV te versnellen beoordeelt het college, samen met HTM en MRDH, een uiteenlopende reeks
aan maatregelen. Ook het voorstel om de lijnen 9 en 16 ‘om te klappen’ is daarbij bekeken. De eerste
uitkomsten van een quick-scan laten zien dat deze maatregel leidt tot verliezen in reizigersaantallen.
Daarnaast heeft het omklappen van de lijnen een nadelig effect op het gebied langs lijn 9. Om
voornoemde redenen ligt er geen plan tot uitvoering. Het college onderschrijft uiteraard het belang
van een snelle en aantrekkelijke verbinding naar een groot station vanuit alle gebieden in Den Haag, zo
ook vanuit Wateringse Veld. In het kader van versnellen OV blijft het college hierover in gesprek met
HTM en MRDH.