De gemeente werkt aan nieuwe logische, snelle en veilige fietsroutes. De fietsroute tussen de binnenstad, Transvaal en Wateringse Veld is een route waaraan gewerkt wordt. Deze fietsroutes heten sterfietsroutes. Dit zijn bestaande fietsroutes die beter en veiliger gemaakt zijn. De route die de binnenstad met Wateringse Veld verbindt is 1 van de sterfietsroutes. Die route is in 2 delen geknipt: deel Centrum en deel Escamp.
De route loopt van de binnenstad naar Wateringse Veld via:
- Grote Markt
- Prinsegracht
- ’s-Gravenzandelaan
- Monstersestraat
- Delftselaan
- Schalk Burgerstraat
- Veluweplein
- Zuiderpark
- Aagje Dekenlaan
- Geysterenweg
- Guntersteinweg
- Sammersweg (gemeente Rijswijk)
- Noordweg
- Laan van Wateringse Veld
- Guido van Dethstraat naar de gemeente Westland, en terug.
De lengte van deze route is ongeveer 10 kilometer.
Fietsen in Den Haag: Plan voor 2040
Den Haag wordt steeds groter! Meer mensen wonen, werken en bezoeken de stad. Dit betekent dat er meer mensen op pad zijn. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat de stad leuk blijft om in te wonen, mooi blijft om te zien en makkelijk te bereiken is. De oplossing? De fiets! In 2040 moet de fiets het belangrijkste vervoermiddel in de stad zijn.
Verandering in hoe we reizen
De regio Rotterdam – Den Haag wordt steeds groter, zowel in economie als in aantal mensen. Alleen al in Den Haag verwachten we een groei van 535.000 mensen in 2018 naar ongeveer 620.000 mensen in 2040. Meer mensen betekent meer beweging in de stad. Om de stad en regio makkelijk te bereiken, leuk om in te wonen en mooi om te zien te houden, moeten we veranderen hoe we reizen.
Den Haag wordt een fietsstad
We willen dat Den Haag een echte fietsstad wordt, voor iedereen die er woont. In 2040 moet de fiets het belangrijkste vervoermiddel in de stad zijn. Fietsen moet makkelijk, veilig en normaal zijn. De (elektrische) fiets wordt ook steeds meer gebruikt voor reizen in de regio.
Nieuwe trends
Nieuwe soorten fietsen, zoals de E-fiets, de bakfiets en deelfietsen maken de fiets aantrekkelijker voor meer mensen en voor meer soorten reizen. Fietsen is gezond en wordt daarom steeds populairder. Ook neemt de fiets weinig ruimte in en stoot geen schadelijke gassen uit, wat goed is voor het milieu.
Mooie en veilige fietsroutes
Om ervoor te zorgen dat meer mensen gaan fietsen, moeten we investeren in mooie en veilige fietsroutes. Dit betekent betere fietsroutes in en rond de stad, minder obstakels en betere doorstroming bij de ingangen van het centrum. Ook is het belangrijk dat fietsers en voetgangers minder last van elkaar hebben en dat er meer ruimte voor de fiets komt in het centrum en de oudere wijken.
Mooie en veilige fietsroutes
Om ervoor te zorgen dat meer mensen gaan fietsen, moeten we investeren in mooie en veilige fietsroutes. Dit betekent betere fietsroutes in en rond de stad, minder obstakels en betere doorstroming bij de ingangen van het centrum. Ook is het belangrijk dat fietsers en voetgangers minder last van elkaar hebben en dat er meer ruimte voor de fiets komt in het centrum en de oudere wijken.
Makkelijk parkeren met de fiets
Naast goede fietsroutes, moeten er ook genoeg en goed geplaatste fietsparkeerplaatsen zijn bij belangrijke plekken. Dit betekent ook dat het makkelijker moet worden om over te stappen van de fiets op het openbaar vervoer of de auto.
Veilig voor fietsers
Veiligheid is heel belangrijk voor fietsers. Dit betekent dat we actief moeten werken aan minder ongelukken en dat we veilig gedrag en goede fietsvaardigheid moeten stimuleren.
Meer nieuwe fietsers
Het is belangrijk om meer mensen te overtuigen om (vaker) te fietsen. Dit is goed voor de gezondheid en maakt het makkelijker om naar werk, school, winkels en vrienden te gaan. Dit kan door maatregelen die fietsen voormeer mensen een makkelijke keuze maken.